четвер, 11 грудня 2014 р.

Слуги двох календарів

 "Царство Моє не від світу цього..." А в нас у цьому сьвіті, в цьому царстві знов часова розтока, знов ми постуємо з Юлієм, бенькетуємо з Григорієм. Лічбу для потреб духовних ведемо за кумирником, а мирський час числимо за християнином  хіба-ж воно не парадокс?
Знишка, ніби зліва, від захід-сонця, на схід від спадня, з латинського Заходу насувається сьвітське різдво, поки ще невеличке по наших усюдах, сьвято не сьвятої Родини, а родини малої  сім'ї спільного спожиття.
А там і Новий рік поперед батька хапається, не знайде, де сісти,  дожили, слава Богу, й до нового. Нетерпляче походжає серед гнилої зими Дід Мороз із торбою  то по наші кошти. Це замісць Миколая, що тільки давав. А хто, хто Миколая славить?
Виходить, і Різдво Його не від цього сьвіту. Й дожидатимем ми щирого Різдва, всю з'їжу переївши й понапивавшись усячини. Правда несього сьвіту скрадатиметься попідвіконню, ще спрагла й голодна, стиха, для своїх, стукатиме в шибу.
Яке тут діло державне? Хіба сьвічку поставити. Побудемо трохи... в Його Царстві.

5 коментарів:

  1. В цьому дописі Ви підняли дуже актуальну для мене тему, пане Сергію. Все своє життя я ототожнював себе із православним людом, однак перед 26-м святкуванням Різдва 7 січня, в мене з'явилися нездоланні докори сумління. Великою мірою вони пов'язані з присутністю у родині людей як православних, так і католиків, спілкуванням з друзями іноземцями з Європи, а також здоровим глуздом.

    Суть питання: коли святкувати Різдво 25 грудня чи 7 січня? Розум схиляється до першого варіанту. Ми ж наче з 1918 року живемо за Григоріанським календарем, чому ж тоді Різдво святкуємо за Юліанським календарем?... Сорокаденний піст припадає на сучасний Новий рік?... А цей химерний феномен старого нового року?. Усі ці питання змушують мене почуватись відступником.

    Поясніть мені, будь-ласка, бо почуваю себе відступником

    ВідповістиВидалити
  2. Календарне питання дещо схоже на мовне: тут упертий опір звички. Сама річ не така ніби й важлива, а от муляє.
    Одна людина не дасть ради, а соборно нескоро воно розв'жеться. Навіщось так треба. Ми "яко тутейші" маєм право на свої невеличкі примхи, це така прикмета наша. З усім тим, узгодити між своїми все можна, якщо з любов'ю.
    Відступаючи, почуваємося відступниками, бо сумління маєм. То річ світова.

    ВідповістиВидалити
  3. Мені в голові не вкладається одне: маємо 2 календарі, один з них містить математичну помилку, і ті і інші святкують одне і те ж. Гаразд.

    Відкриваю Біблію. Читаю: Нехай будуть світила на тверді небесній для відділення дня від ночі, і нехай вони стануть знаками, і часами умовленими, і днями, і роками. Тлумачу собі таке: відлік часу визначається годинами, днями, роками тощо згідно з розташуванням небесних світил.

    Для полегшення такого визначення людина винайшла календар. Помилилася. Інший математик начебто виправив похибку.

    Тепер питання: чиїм календарем користуватись? Відповідь: тим, який не хибить з небесними світилами, - підказує логіка.

    І від кого тоді відокремлюємось ми з Вами (українці), коли в Святвечір збираємось своїми родинами у день за календарем, хибність якого доводять небесні світила!

    п.с. Ой, а може Ви сьогодні збираєтесь? :-)

    ВідповістиВидалити
  4. Як зазначено в полтавця Остапа Вишні, я - тутешній, православний, навіть без лапок. Різдво - то річ не астрономічна, ба навіть не календарна. То сходження на вершину, що його самотужки доконати не випадає. Тільки спільно з своїми, в пов'язі духовній. В Антонича дуже добре віддається жива містичність вічної події:

    Різдво

    Народився Бог на санях
    в лемківськім містечку Дуклі.
    Прийшли лемки у крисанях
    і принесли місяць круглий.

    Ніч у сніговій завії
    крутиться довкола стріх.
    На долоні у Марії
    місяць — золотий горіх.


    Коляда

    Тешуть теслі з срібла сани,
    стелиться сніжиста путь.
    На тих санях в синь незнану
    Дитя Боже повезуть.

    Тешуть теслі з срібла сани,
    сняться веснянії сни.
    На тих санях Ясна Пані,
    очі наче у сарни.

    Ходить сонце у крисані,
    спить слов’янськеє Дитя.
    Їдуть сани, плаче Пані,
    снігом стелиться життя.

    ВідповістиВидалити
  5. Отже, святкування Різдва 7 січня є наслідком традиції, носіями якої є переважна більшість українців?

    З огляду на це, найближча серйозна проблема в Православній Церкві виникне 1 березня 2100 року, коли постане нелегке завдання пояснити людям, що, якщо ми зберігаємо вірність цій традиції, то зміщення всіх наших свят на 1 день вперед неминуче.

    ВідповістиВидалити