середу, 1 квітня 2020 р.

Незаперечна правда

Ще в кінці лютого пролунав італійський філософський розпач з приводу новітньої чуми: відмінно від середньовічної, вона не загнала людей до церков, а трохи чи не виганяє їх із них. Санктуарій робиться мало не вогнищем пошести. Це викликає у сформованої Західнім Римом людини як не пієтичний, то принаймні культурницький протест: ми колись знали свою церкву як образ Єрусалимського Храму, Дому Господнього, що став власною, окремою хатою, але й по апостасії вбачали в спустошалих храмах розкішні палаци культури та мистецтв. Тепер по тих палацах не видно навіть роззявляк.
Чи означає це, одначе, що всі вірні полишили Бога й звернулися до науки, цього нового дельфійського оракула? Прикметно те, що наука саме тепер обачно мовчить або, як і належить оракулові, дає ухильні, поетично велезначні відповіді. Можна було-б сподіватися, що люде знов шукатимуть за богословським висновком і прийдуть по нього в Дім Божий. Але туди оце саме не вільно ходити.
Так ось питання: "Хіба не написано: «Дім Мій  буде домом молитви в народів усіх»"? Еге-ж, хіба не написано?! Де молився Давид, вічно гнаний своїми ворогами, по яких церквах? Де стояв, там і молився. І як молився! Церква  це той димар, що виносить наше молитовне куріння та кадіння просто на небо до Бога. Ми любимо прикрасу та оздобу, таємничу призначеність нашої церкви. Але зміст тої форми  молитва. Напрям  угору за лінією димаря. І коли ми бачимо, що в сьвіті діється діло Боже, за що має вчепитися наш розум  за кару, за порятунок? Суть молитви  не прохання, а єднання в славі через розуміння та розумну хвалу. Хоч-би що ми дістали з власних людських рук, що рішуче були приклалися до законів природи; хоч-би на що прирік нас байдужний до наших намірів сьвіт, ми скажемо "Слава Тобі, Господи!" й це буде єдиною незаперечною правдою.

Немає коментарів:

Дописати коментар